eRejestracje Infografika PL
Opublikowano: 08-04-2025
Pełna infografika oraz tabele w załącznikach poniżej >>>
W ostatnim miesiącu pierwszego kwartału rynek osobowych samochodów elektrycznych kontynuował trend wzrostowy. Osiągnął on najwyższy miesięczny wolumen sprzedaży notowany w dotychczasowej historii. Liczba rejestracji osobowych elektryków - 2311 sztuk - była zdecydowanie wyższa niż w marcu 2024r. (+35,5%). Przyczyn należy upatrywać z jednej strony w większej dostępności samochodów, a z drugiej w działającym od początku lutego nowego programu dopłat do zakupu samochodów elektrycznych. O zasadach nowego programu „NaszEauto” przypominamy poniżej w części dotyczącej samochodów osobowych.
Wobec poprzedniego roku zmniejszyła się liczba rejestracji elektrycznych samochodów dostawczych (150 szt.; -7%).
Negatywnym wynikiem zamknął się marzec dla elektrycznych autobusów – zarejestrowano 15 sztuk, wobec 30 przed rokiem.
Nie zmieniła się liczba ciężarówek powyżej 3,5t ale tutaj wolumeny także nie są imponujące (13 szt. tyle samo co rok wcześniej)
Spadek odnotowały także elektryczne jednoślady (-8,7%). Do ogólnego spadku przyczyniły się zarówno motorowery (-2,5%), jak i motocykle (-43%).
Jakub Faryś, prezes PZPM mówi - "Pierwszy kwartał 2025 roku zakończył się ponad 20% wzrostem liczby rejestracji elektrycznych samochodów osobowych, a w samym tylko marcu wzrost wyniósł 36%. Z całą pewnością jest to spowodowane wejściem w życie programu dopłat NaszEauto, z którego skorzystać mogą osoby fizyczne i osoby prowadzące jednoosobową działalność gospodarczą. Biorąc pod uwagę wyniki z pierwszego okresu działania tego programu, możemy mieć nadzieję, że wyniki rejestracji samochodów zeroemisyjnych w tym roku będą zdecydowanie lepsze niż te z roku 2024. Tym bardziej, że Ministerstwo Klimatu i Środowiska zapowiada w ciągu kilku najbliższych miesięcy przeprowadzenie ewaluacji programu i - biorąc pod uwagę niebagatelną kwotę przeznaczoną na ten cel ponad 1,6 mld zł - objęcie dopłatami w ramach programu np. samochodów dostawczych.
Warto odnotować bardzo duży, bo ponad 70% wzrost ilości zarejestrowanych hybryd plug-in. W samym tylko marcu zarejestrowano ich prawie 2 400 sztuk. Ten wynik jest z kolei spowodowany koniecznością osiągnięcia w 2025 roku wyższych o 15% celów emisyjnych dla pojazdów osobowych i dostawczych, a hybrydy plug-in ze swoją bardzo niską emisją pozwalają producentom na łatwiejsze osiągnięcie tych celów.
Z wielką niecierpliwością oczekujemy w najbliższym czasie wdrożenia programu wsparcia dla pojazdów ciężarowych. Jak już wielokrotnie podkreślałem, branża transportowa ma wielkie znaczenie dla polskiej gospodarki i odpowiada za kilkadziesiąt procent przewozów w Europie. Aby utrzymać pozycję lidera, już dziś musimy się bardzo intensywnie przygotować do zeroemisyjnej rewolucji w transporcie ciężkim"